مراسم عيدالزهرا

مراسم عيدالزهرا

مراسم عيدالزهرا

سؤال: حكم شرعى رفتن در مجالس نهم ربيع الاول كه در آن مجالس به خاطر شادى شيعيان شروع به لعن و نفرين به دشمنان اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ و مزاح كردن و لطيفه گفتن می‌کنند، چيست؟ مجلس تا چه حدّى بايد در شادى پيش برود؟معمولا در مراسم عيدالزهرا كف زدن، پايكوبى، رقص و حتّى امورى را كه جميع فقها صريحاً فتوا به حرمت آن داده‌اند، را مستند به حديث رفع القلم كه ذيلا به آن اشاره می‌شود، جايز می‌دانید؟
«وَ اَمَرْتُ الْكِرامَ الْكاتِبينَ اَنْ يَرْفَعُوا الْقَلَمَ عَنِ الْخَلْقِ كُلِّهِمْ ثَلاثَةَ اَيّام مِنْ ذلِكَ الْيَوْمِ، وَ لا اَكْتُبُ عَلَيْهِمْ شَيْئَاً مِنْ خَطا يا هُمْ كَرامَةً لَكَ وَ لِوَصِيِّكَ» [1] آيا اين نوع احاديث از نظر سند معتبر است؟ و بر فرض اعتبار معناى حديث چيست؟ طبق اين روايت، اعمال مذكور اشكالى ندارد. آيا اين اعمال، جايز و موجب رضاى خدا و اهل بيت عصمت و طهارت است؟ در صورت عدم جواز، توجيه روايت رفع قلم چيست؟
پاسخ:
آیت الله خامنه ای: هر عملى که وسيله سوء استفاده دشمنان اسلام يا موجب تفرقه بين مسلمين شود، حرام و ممنوع است. [2]
آیت الله مکارم شیرازی: اين روايت از نظر سند اعتبارى ندارد؛ به علاوه مخالف كتاب الله است، و معاذ الله كه ائمّه معصومين(عليهم السلام) اجازه ارتكاب گناه به افراد در اين ايّام يا غير اين ايّام داده باشند و بر فرض اعتبار، معناى حديث اين است كه اگر كسى لغزشى از او سر زد خداوند او را می‌بخشد، نه اين كه عمداً آلوده گناه شود. [3] نیز استفتائی دیگر از ایشان آمده: اوّلا: روايتى با عنوان رفع قلم در آن ايّام مخصوص، در منابع معتبر نداريم.
ثانياً: بر فرض، چنين چيزى باشد (كه نيست) مخالف كتاب و سنّت است، و چنين روايتى قابل پذيرفتن نيست، و حرام و گناه در هيچ زمانى مجاز نيست. همچنين سخنان ركيك و كارهاى زشت ديگر.
و ثالثاً: تولّى و تبرّى راه‌های صحيحى دارد، نه اين راه‌های خلاف. [4]
آیت الله بهجت: در حدّ مشروع و عدم احتمال وجود بيگانه، اشكال ندارد. [5]
آیت الله صافی گلپایگانی: عيد الزّهراء با سائر ايّام در اين جهت فرقى ندارد و مورد رفع القلم نيست. @
آيت الله سيستاني: برگزاري مراسم عيد الزهرا به خودي خود اگر موجب تفرقه نشود، اشکال ندارد؛ و شرکت کردن در آن نيز اشکال ندارد، ليکن اگر در مجلس عيد الزهرا و به بهانه عيد الزهرا کارهايي که سبب ايجاد تفرقه و آدم کشي ميان مسلمانان می‌گردد، صورت بگيرد؛ برگزاري چنين مجالس و شرکت در آن حرام است جايز نيست.@ وی درباره لعن خلفای سه گانه فرموده اند: لعن کردن به خلفاي سه گانه و اهانت به مقدسات مذهبي ديگران و يا هر نوع رفتار و گفتاري ديگري که سبب ايجاد تفرقه و آدم کشي ميان مسلمانان می‌گردد، حرام است و از اين نوع اهانت به مقدسات ديگران بايد خود داري شود.@

پی نوشت :

1 . بحار الانوار، جلد 31، صفحه 125.
2 . آیت الله خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، مسائل فرهنگی و اجتماعی، مناسبتها، ولادت‌ها و اعياد دينى.
3 . آیت الله مکارم شیرازی، استفتائات ج 3، احکام بیع، سؤال 470.
4 . آیت الله مکارم شیرازی، استفتائات ج 3، متفرقات، سؤال 1755.
5 . آیت الله بهجت، استفتائات، احکام موضوعات متفرقه، س 1862.
6 . آیت الله صافی گلپایگانی، استفتائات، جشن هاى مذهبى و مجالس مولودى
7 . سؤال تلفني از دفتر آيت الله سيستاني. (7836565-251). برگرفته از سایت پاسخگو دات آی آر.
8 . سؤال تلفني از دفتر آيت الله سيستاني. (7836565-251). برگرفته از سایت پاسخگو دات آی آر.





:: موضوعات مرتبط: مذهبی , بیداری اسلامی , مشاوره , ,
:: برچسب‌ها: مراسم عيدالزهرا"حكم شرعى رفتن در مجالس نهم ربيع الاول كه در آن مجالس به خاطر شادى شيعيان شروع به لعن و نفرين به دشمنان اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ و مزاح كردن و لطيفه گفتن می‌کنند، چيست؟ مجلس تا چه حدّى بايد در شادى پيش برود؟معمولا در مراسم عيدالزهرا كف زدن، پايكوبى، رقص و حتّى امورى را كه جميع فقها صريحاً فتوا به حرمت آن داده‌اند، را مستند به حديث رفع القلم كه ذيلا به آن اشاره می‌شود، جايز می‌دانید؟ ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : محمد احمدی
تاریخ : پنج شنبه 3 بهمن 1398
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: